mandag den 14. marts 2011

R.I.P. Mosegris

Da jeg her til eftermiddag ville lukke katten ind, var det et blodigt syn der mødte mig idet jeg lukkede hoveddøren op. På dørmåtten sad katten og gloede ned på noget der virkede som et lidt større dyr end dem hun plejer at slæbe op på dørmåtten. Det er i øvrigt en lidt klam vane hun har med at byttet absolut skal lægges foran hoveddøren og hun har sommetider også slæbt mus med ind i huset, hvilket minder mig om det engelske udtryk: "look what the cat dragged in". Denne gang var dyret så større og jeg blev hurtigt klar over at det måtte være en mosegris. Hun har to gange tidligere fanget eksemplarer af denne art mus og jeg er faktisk lidt ambivalent med om jeg synes det er godt eller dårligt hun fanger dem. På den ene side synes jeg der skal være plads til mosegrisene - også musene for den sags skyld - men på den anden side så ved jeg også at den æder rødder og løg i haven og jeg har tidligere mistet mange tulipanløg til en mosegris.

På wikipedia står der følgende om mosegrisen: "Mosegris (Arvicola terrestris) er et pattedyr også kendt som vandrotte. Den er imidlertid ikke en rotte men en mus. Dens korrekte navn er stor studsmus. Mosegrisen lever både nær vådområder såvel som i mere tørre habitater. F.eks. i frugtplantager, hvor den kan forvolde stor skade på unge træer, da den æder rødderne."

Af navnet kan man fornemme at den lever i jorden (terrestris - terre = jord), hvilket jeg selv har set i haven da jeg sidste år anlagde et bed og stødte på flere gange under jorden. I øvrigt er der ca. 500 meter til furesøen fra hvor jeg bor, så vil tro det er dernede de kommer fra. Det lykkedes mig at tage to billeder af mosegrisen, men nr. 2 billede blev desværre lidt sløret, fordi katten synes hun skulle samle mosegrisen op og bære den indenfor - og så fik jeg ellers hurtigt rejst mig op og lukket døren! R.I.P. mosegris.

1 kommentar:

  1. Vi er virkelig plaget af mosegrise i år. Håber at vores 2 hunde kan hjælpe med at holde bestaden nede. En af dem er en gravhund, og gravhunde siges til at være rigtig gode til muldvarpe- og mosegrisejagt
    Et flot billede af en mosegris fandt jeg her:
    http://skadedyrene.dk/Dagbog/images_2009/uge19.htm

    SvarSlet